Rene Gardenier Home Columns Video's

Koop je gelukkig

Gepubliceerd op 9 november 2017

In 1925 liet sigarettenfabrikant Lucky Strike de wereld geloven dat je het beste kon afvallen door hun sigaretten te roken. Je kunt het je in deze tijd niet meer voorstellen maar de slogan werkte. Dampend en rochelend probeerden hele volksstammen destijds van hun overtollige vetlaag af te komen. Waarom mensen daar toen in trapten? Om dezelfde reden waarom wij ons nu een diabetes zuipen in smoothies. De reclamewereld kan ons alles verkopen, zolang ze zich maar aan de drie regels houden.

 

De eerste regel is paniek zaaien of een probleem aankaarten. Dat kan door het in beeld brengen van een peuter, die met zijn handjes in een smerige toiletpot aan het graaien is, een puber met acne, een 40 plusser met brandend maagzuur of een dame die op elegante manier duidelijk maakt dat ze vervelende jeuk tussen haar benen heeft. Met simpele woorden als futloos, overgewicht, sleur, smerig, ongezond en stress hebben reclamemakers onmiddellijk onze aandacht. Niemand wil dat zijn kind in een wc-pot zit te roeren, waar de overblijfselen van het avondmaal van gisteren in zijn geperst. Net zo min als een vaginale schimmel, een zure golf in je slokdarm of een kop vol puisten.

 

Als onze aandacht getrokken is en we met spanning op de oplossing wachten is het tijd voor de tweede regel. Die heet ook gewoon: De oplossing! In deze fase laat de reclamewereld ons zien dat je kind best met zijn handjes in een toiletpot kan roeren zolang deze maar sprankelend schoon en bacterievrij is. Wat een opluchting! Nu hoef je als ouder niet meer de hele dag je kind in de gaten te houden. Er wordt nog net niet verteld dat je kind zelfs uit de plee kan drinken maar met deze oplossing zou dat best mogelijk kunnen zijn want schoner dan dit kan niet!

 

Tot slot volgt regel drie: Koppel je product aan de oplossing. In deze laatste fase laten reclamemakers ons zien wat we moeten kopen zodat ons kind veilig in de toiletpot kan spelen. Ook hoe we na een flinke schranspartij geen zure boeren meer krijgen, pubers niet meer op een grindtegel hoeven te lijken en zelfs die vervelende jeuk voor sommige dames als gesmolten brie verdwijnt. Met deze drie gouden regels is alles verkoopbaar. De nieuwste smartphones, vakanties naar verre oorden, designer meubels… we hebben het allemaal nodig om te laten zien dat het geweldig met ons gaat.

 

Ons huis mag niet meer huiselijk ruiken maar bij binnenkomst moeten we overweldigd worden door een bouquet aan geuren, waardoor onduidelijk is of we een snoepwinkel in lopen of bij een boeddhistische monnik in de Himalaya op visite zijn. Recepten van sauzen in pakjes en potjes zijn de laatste 30 jaar regelmatig voorzien van een ‘verbeterd recept’ sticker. Wie even nadenkt zou de conclusie kunnen trekken dat het originele recept dus echt niet te vreten was. Ook onze wasmiddelen moeten 50 jaar geleden een ramp geweest zijn want de formule is ondertussen ook al 50 keer beter geworden. Mijn arme grootouders...

 

Een huis vol bacteriën, geen dagcrème, baggervette jus op de prak, geen kiwi’s. Slechts 1 televisiezender, geen Senseo, geen autogordels, geen internet en overal rokende mensen die blijkbaar op een Lucky Strike dieet waren. Wel een telefoon met draad, waarmee je jezelf tijdens het bellen kon wurgen, wat een uitkomst is bij call-center gesprekken maar die waren er toen nog niet. Gelukkig is ons Telsel leven nu zo veel beter want de reclamemensen hebben voor elk probleem een oplossing en weten elke dag ons leven weer te verreiken met nieuw geluk, wat we zo kunnen kopen. Nee, we komen echt niets meer te kort. Zelfs onze huisdieren eten beter en hebben meer speelgoed dan een kind in Centraal Afrika. Alleen die keuzestress, veroorzaakt door het feit dat er meer te koop is dan we kunnen verdienen of mogen lenen… daar moeten ze echt een middeltje voor gaan verzinnen.

 

© René Gardenier 2017

 

Delen mag altijd, stelen is plagiaat!

© René Gardenier 2019